Terug naar onze website Beschikbaarheid en direct boeken
Wandelpaden & Fietsroutes rondom Jirnsum

Hieronder vind je een selectie van de beste wandelpaden en fietsroutes in en rond Jirnsum, gelegen in het hart van Friesland.

Deze pagina wordt regelmatig ge-update, want er komen steeds meer mooie paden en routes bij.

Breaking: De Mauritiuskerk heeft een afspraak met fietswinkel Joop Zandberg in Grou: uw gehuurde (race)fiets en e-bike worden naar onze kerk gebracht - en ook weer opgehaald. U kunt hiervoor zelf contact opnemen met Joop Zandberg; voor zomers of vakanties adviseren wij om tijdig de fiets(en) te reserveren. Meer info: https://www.joopzandberg.nl/verhuur/

Onze gasten kunnen al hun fietsen en e-bikes gratis, veilig en droog in onze kerktoren stallen

Wandelpaden

Jirnum-Oude Schouw

Dit kleine rondje van een half uur - circa 3 kilometer - lopen we zelf bijna elke dag. Goed voor botten en geest. Je loopt van onze kerk langs de boerderij waar schaatsster en wereldkampioene Atje Keulen-Deelstra woonde. Links, aan de andere kant, zie je de beroemde AutoDrop Fabriek van Jirnsum. Bij het Prinses Margriet Kanaal onder het viaduct daar: daar zie je aan de overkant de Ouwe Schouw, ooit het bekendste hotel van Friesland. Het kanaal is ook de grens van de gemeentes Leeuwarden en Heerenveen. Wist je dat tijdens de Tweede Wereldoorlog de Canadese troepen hier de brug overstaken om Jirnsum en Leeuwarden van de Duitsers te bevrijden? Als je terugloopt zie je ezel Julia in het weiland staan; geef haar gerust wat gras of een lekkere wortel. Hetzelfde geldt voor de geitjes.

Rondje Jirnsum-Friens-Jirnsum

Vanaf onze Mauritiuskerk is dit rondje circa 6 kilometer. Een groot deel gaat door de weilanden van Jirnsum naar Friens, een 13e eeuws dorp waar nu nog 90 mensen wonen. Je passeert het strandje waar op Nieuwjaarsdag inwoners van Jirnsum in rivier de Boarn duiken om het nieuwe jaar te vieren. Ga in Friens vooral kijken naar het enige rijksmonument van Friens: de kerk van Friens uit 1795. Onderweg kom je ook nog een klein speeltuintje tegen; ideaal toen onze dochter van 5 op haar fietsje 'mee wandelde'. Als je doorloopt kom je weer uit op de Rijksweg, ga links terug naar Jirnsum. Dit lijkt het saaiste stuk, maar je hebt hier een fantastisch uitzicht over de weilanden aan beide kanten. Bovendien loop je op een eeuwenoude dijk (nu de Rijksweg), eeuwen geleden aangelegd om het water van de Middelsee en rivier De Boarn in te dammen. Ga na de FM-mast op het bankje zitten met uitzicht over de Jirnsumse weilanden - 's avonds heb je hier vaak een formidabele zonsondergang. Even verderop ligt grand-cafe De 2 Gemeenten; prima plek om je te belonen met een kopje koffie, muntthee, gebak en/of lekkere lunch. (In de zomer kopen we hier vaak een ijsje om dan op het bankje in het weiland te genieten van de zonsondergang.)

Jirnsum bio tuinen wandeltocht

Ideaal voor de zaterdagmorgen:

Jirnsum-Friens-Raerd-Jirnsum

Jirnsum-Sneekermeer-Jirnsum

Koningspad XL

Jirnsum maakt ook deel uit van het Koningspad XL, een prachtige wandelroute bestaande uit 11 lange-afstands-etappes door het hart van Friesland. Een tocht door het Friese stroomdal Koningsdiep en rivier de Boarn. Langs landschappelijke en cultuurhistorische hoogtepunten, dwars door weilanden, bossen en heidevelden. Jirnsum komt voor in de etappes 6 en 7. Meer info, met kaarten en beeld: https://koningspad.nl/

Fietsroutes

Jirnsum-Reduzem-Leeuwarden-Jirnsum

Jirnsum-Akkrum-Grou-Jirnsum

Acht van Grou, start in Jirnsum

Jirnsum-Grou: de shop & sneup route

Jirnsum & de Greidhoeke

Jirnsum & Sneekermeer

Jirnsum-De Potten-Jirnsum

Jirnsum-Akkrum-Heerenveen-Jirnsum

Historische Picknicktafel Tocht

Dit is onze eigen website met de scherpste prijs. Klik hier voor onze accommodaties of stel ons persoonlijk een vraag.

Gepubliceerd 09-03-2023 / Copyright © Mauritiuskerk B&B