Terug naar onze website Beschikbaarheid en direct boeken
Jirnsumer highlights

De Top-8 highlights van Jirnsum:

1. Wandeling door de oude winkelstraat: de Rijksweg in Jirnsum telde eeuwenlang (tot jaren '60) meer dan 35 winkels en fabrieken. De Rijksweg was namelijk de snelweg tussen Leeuwarden en de rest van Nederland. Al het verkeer - eerst paard met kar, later de auto's en vrachtwagens - gingen dwars door het dorp. En alle (vracht)boten naar Leeuwarden passeerden Jirnsum via rivier de Boarn - en moesten hier belasting betalen.

Wandel van onze Mauritiuskerk tot grandcafe-restaurant De 2 Gemeenten en je krijgt een mooi beeld van de oude winkelstraat, een wandeling van circa 1,5 kilometer. Kijk vooral naar de mooie gevels van de huizen. Op vele woningen staat een bordje met informatie wat voor winkel hier vroeger zat. Ziet u nieuwbouw aan het water? Dan lag daar vroeger de melkfabriek, een steenfabriek of de camping. Gelukkig is de directeurswoning van de melkfabriek bewaard gebleven. En raad eens in welk pand vroeger de huisarts  woonde met zijn dorpsziekenhuis? De wandeling is een UNESCO-World-Heritage-to-be.

2. Boottocht: rondje Jirnsum-Grou-Pikmeer-waterviaduct-Nes-Akkrum-Margriet Kanaal - Jirnsum! Een echte aanrader deze vaartocht. Je kunt het in vier uur doen en genieten van de mooie Friese natuur - en over de snelweg Heerenveen-Leeuwarden varen! Een bootje kun je lokaal huren bij Bauke Visser Watersport in Jirnsum. Je kunt er ook een hele dag over doen en lekker uitstappen in Grou of Akkrum voor een hapje, drankje en om de oude dorpskernen te bewonderen. Bij verwacht mooi weer, raden we aan een bootje bij Bauke te reserveren.

3. Wist je dat in Jirnsum de allereerste Friese vlag met de zeven Pompeblêden, is gemaakt? Bezoek dus het Friese Vlag monument voor een Selfie!

4. Jirnsumer Katten Standbeeld, nog een Selfie moment!!! Inwoners van Jirnsum worden ook wel 'Jirnsumer katten' genoemd. En ja, je ziet in het dorp vele soorten en kleuren poezen rondlopen. Het echte verhaal achter het Jirnsumer Kat beeld is wat geweldadiger... dat lees je bij het poezenstandbeeld. Het beeld is ontworpen door beeldhouwster Aagje Pool en onthuld door wijlen Enneus Heerema, voormalig politiek leider van het CDA en staatssecretaris van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubehoud.

5. Lunch of diner bij De 2 Gemeenten of bij Cafe De Fantast. Laat je verrassen: de verhouding kwaliteit-prijs is hier uitstekend. En de bediening gezellig lokaal. Check de websites en Facebook pagina's van beide tenten: ze organiseren regelmatig speciale activiteiten, van darten, toneel, bingo tot concerten. Onze lunch tip: het 12-uurtje bij De 2 Gemeenten. De daghap in het weekend bij De Fantast is altijd een lekkere goede deal.

6. Fiets of wandel de Historische Friesland Picknick Tafel Route in en rond Jirnsum (circa 20km). Een prachtige tocht langs dorp, natuur en water. De route begint bij picknicktafel nr. 1 bij rivier De Boarn en eindigt met tafel nr. 17 bij het Sneekermeer. Elke tafel vertelt in woord en beeld de geschiedenis van Friesland en Jirnsum. Tafel nr. 1 verhaalt over de Slag bij de Boarn rivier in Jirnsum: de laatste Friese koning, Poppo, verliest hier in het jaar 734 na Christus met zijn leger het gevecht tegen de Franken. Dit betekende het einde van het ooit zo rijke en machtige koninkrijk Friesland.

7. Rondleiding en klim naar de klokkentoren van de Mauritiuskerk: zie de 600 kilo zware bel uit 1488 (!). Exclusief voor gasten van de B&B Studioos. Al hopen we na de renovatie de toren open te stellen voor alle inwoners, hun familie en gasten.

8. Zwemmen in rivier de Boarn. Neem een duik in deze rivier die eeuwenlang de waterverbinding was tussen Noord- en de rest van Nederland. 's Zomers zie je kinderen en volwassenen in het water springen en zwemmen. Maar ook in de winter nemen locals bijna dagelijks een koud bad, of zelfs een ijsbad! Op 1 januari om 12:00 kan iedereen mee doen met de Nieuwsjaarsduik georganiseerd door de Boarn Babes, een groep Jirnsummers die het hele jaar rond in de rivier zwemt.

PS: Het tot in Amsterdam en Maastricht bekende Frits Koopcentrum: - de Friese Bazaar van Jirnsum - is helaas afgelopen zomer 2023 dicht gegaan. Frits ging met pensioen. Nog altijd wordt deze lokale Actdion gemist met zijn veelzijdige aanbod: van souvenirs, vlees van de lokale slager, speelgoed & spelletjes tot honden- en kattenvoer, gereedschap, Friese kaas, scharrel-eieren en de grootste voorraad wierrook van Friesland.

Dit is onze eigen website met de scherpste prijs. Klik hier voor onze accommodaties of stel ons persoonlijk een vraag.

Gepubliceerd 06-03-2023 / Copyright © Mauritiuskerk B&B