Meer artikelen
Zeven dagen genieten in Friesland: wat te doen?

Een week Friesland? Wij zeggen: er is genoeg te beleven voor minstens een maand! Wil je eerst 7 dagen proeven in het hart van Friesland, hieronder een paar tips:

Dag 1

Aankomst: parkeren voor de uhhh… kerk? Jawel, op je eigen parkeerplaats*, onder de kerktoren van Jirnsum. Wow hee, dat is nog eens ‘thuiskomen’. We slapen dus echt een hele week in een kerk!? In het hart van Friesland nog wel. Na installatie - en een kopje koffie of Chinese thee - even Jirnsum verkennen, een van de oudste dorpen van Friesland. Wandel langs de oude Rijksweg, ooit de snelweg tussen Leeuwarden en Heerenveen met meer dan 30 winkels – let goed op de mooie voorgevels en naambordjes! Wist je dat de Friese vlag in Jirnsum is uitgevonden?

Terrassen kan bij het in Friesland beroemde restaurant De Twee Gemeente of bij café De Fantast in het dorpscentrum. Wat niet mag ontbreken is een bezoekje aan Frits, de koopjeswinkel van Jirnsum, onze eigen ‘bazaar’.

Dag 2

Is het mooi weer? Dan gaan we naar het strand! Lekker liggen bakken, waterskiën of een potje voetbal op het zand. Dit kan bij De Potten, een recreatiegebied, strand & zwemplas (vrij toegang) bij het Sneekermeer. Beklim ook de uitkijktoren en verbaas je over het weidse uitzicht over het water. Heel in de verte kun je de Mauritius-kerktoren zien, waar jij in slaapt. Snacken kan prima bij de horeca van vakantiepark RCN De Potten.

Dag 3

B&B logees mogen de kerktoren bezoeken – en 's morgens de kerkklok aan doen. Het uurwerk is uit 1870, de kerkklok uit 1488 (!). En wat een mooi uitzicht in die toren gebouwd door de Friese architect Nijdam.

Daarna: bootje varen over de Friesche Wateren - genoeg verhuuropties in de omgeving. Dit is genieten. Varen op het open water of tussen de weilanden, wow wow wow. Vaar ik nou naast een koe? Een mooi rondje is Jirnsum-Grou-Pikmeer-Nes-Akkrum-Jirnsum. Zwaaien naar de kerk! Wel bukken onder de brug bij Nes!!!

Even flaneren door botendorp Grou is altijd genieten. En in het pittoreske Akkrum is een bezoek aan Coopersburg de moeite waard, een hofje met 20 woningen voor ouderen. Het werd gebouwd door een zakenman uit Akkrum die steenrijk werd in de Verenigde Staten. Folkert Harmens Kuipers, die zich in de VS Frank Cooper noemde, ligt samen met zijn vrouw in het Mausoleum in de tuin die vrij toegankelijk is. Dus heb je Lenin en Mao gezien? Dan mag Cooper niet ontbreken op je mausoleum-bucketlist.

Dag 4

Leeuwarden Dag! De Friese hoofdstad ligt op 14 kilometer van Jirnsum. Dus: fiets, bus, trein of auto? De binnenstad is verrassend gezellig. Terrasjes langs de grachten. Kerkstraatjes met culinaire en creatieve winkeltjes. Schitterende musea als het Fries Museum, Keramiekmuseum Princessehof (verrassend!) of het Natuurmuseum. Beklim de Oldehoven toren niet te vergeten voor het uitzicht!

En het Prinsenpark – ja Leeuwarden is van oudsher een Oranjestad – niet te vergeten. Oh, een boottocht door de grachten.  En de vele (gratis) wandeltochten door het centrum... hoe vind je nog tijd om te shoppen?

Wat en waar gaan we eten? Friese biefstuk? Vis of sushi? Indiaas? Pakistaans? Indische rijsttafel? Of een lekkere pizza? Je kunt het ook mee nemen – of laten bezorgen om in onze kerktuin op te eten aan je eigen buiten-tafel.

Oja, vrijdag en zaterdag zijn marktdagen in Leeuwarden. En in de zomer elke donderdag: antiek- en curiosamarkt in het centrum, lekker sneupen!

Dag 5

Rustdag. Lekker relax zitten in de kerktuin. Of lezen in onze bibliotheek. Genieten van je aankopen. Toch wat willen bewegen: wandel de 5km route door de weilanden, het rondje Jirnsum-Friens-Jirnsum. Of fiets het rondje Jirnum-Sneekermeer-Jirnsum. Of huur bij Bauke in het dorp een bootje voor de avond.

Kunt u niet stil zitten, u relaxt door wat te doen? In een kerk zijn altijd klusjes. Vraag gerust of u vrijwilligerswerk kunt doen in de tuin, onze moestuin of aan gebouw. Kan gezellig zijn met een kopje koffie of ander lekkers.

Dag 6

Wat is het al de laatste vakantiedag? We kunnen naar Oranjewoud, het 'koninklijke' bos en park bij Heerenveen op 19km van Jirnsum. Op de terugweg even langs de Wijn en Whisky Schuur net buiten Sneek (meer dan 1500 soorten en wat een wijnen, ze bestaan als sinds 1919). En als je van verse paling houdt: bezoek palingboer Ale de Jager in Reduzum-dorp, deze mag als enige op paling vissen in het Pikmeer en hij rookt deze zelf. Gerookt en rauw te koop in zijn paling-winkel. Je kunt ook met hem een dagje mee in zijn boot: paling vissen! Smullen geblazen!

Dag 7

Eten we ’s morgens de restjes of bestellen we ter afscheid een lekker lokaal ontbijt? Nog een rondje wandelen of fietsen door de weilanden voor vertrek? Nee, nog even voor wat souvenirs naar Frits? En een laatste cappuccino bij De 2 Gemeenten. Koffers mogen gerust blijven staan in de kerk als u bij het haventje voor De Fantast nog een duik wil nemen in rivier De Boarn zoals de locals ook doen. Heerlijk ijskoud!

Koffers pakken en op de terugweg langs Kameleondorp Ter Herne? Onderweg - op 4km afstand van Jirnsum - passeren we de IJSboerderij... romig ijs in diverse smaken, koeien kijken en springen in de Friese speeltuin.... Of rijden we terug via de Afsluitdijk?

In ieder geval… terug naar huis. Friesland boppe – tot de volgende keer! Oant sjen!!!

*Als je met het OV komt: Aankomst met de bus vanuit Leeuwarden of Heerenveen; uhhhhh… heeft de kerk een eigen bushalte, echt? Jawel, om de hoek, haltestop Hervormde Kerk – dat is handig, Arriva!

Dit is onze eigen website met de scherpste prijs. Klik hier voor onze accommodaties of stel ons persoonlijk een vraag. Of lees verder met , of ga naar het overzicht van alle artikelen.

Gepubliceerd 02-05-2021 / Copyright © Mauritiuskerk B&B