Retour à notre site Disponibilité et réservation immédiate
Duurzaam

De duurzaamste kerk van Friesland - en misschien wel van heel Europa?! Ja, dat is ons doel. Stap voor stap proberen we dit te bereiken. Wat we dan doen?

Een paar voorbeelden:

* We gebruiken 100% boom vriendelijk en duurzaam toiletpapier (The Good Roll), dus ook in alle B&B toiletten.

* We maken schoon met eco-friendly (Marcel's Green Soap); ook de handzeep in alle B&B kamers is milieuvriendelijk.

* De koffiecups in onze B&B kamers zijn afbreekbaar en kunnen in de groene bio bak, die bij ons in de tuin staat.

* Al het groenteafval leggen we op onze composthoop in de kerktuin of in de groene biobak, Gasten kunnen dit ook doen als zij dit willen.

* We scheiden papier, glas, restafval, olie en kleding; deze worden opgehaald door Omrin, de duurzame afvalverwerker van Friesland, of we brengen het naar de afval-scheidingsbakken bij de Jumbo.

Circulair verbouwen

Tijdens de verbouwing en isolering hebben we zo veel mogelijk authentieke elementen van kerk bewaard. Zo kunt u vanuit uw bed in De Kraak studio genieten van prachtige, originele kerkpilaren.

Al onze B&B kamers zijn zo circulair mogelijk ingericht. De entresol in De Pelgrim studio is gemaakt van een oude houten kerktrap die naar het orgel leidde. Het hoofdbord van het tweepersoonsbed in De Kraak kamer is gemaakt van een eeuwenoude kerkdeur die we in de kelder vonden; je kunt het hoofdbord ook gebruiken als nachtkastje en je boek, bril of glas erbovenop zetten.

In beide kamers ligt een opgeknapte, originele houten kerkvloer, waar Bonnie heel wat uurtjes schuren en verven in stak.

Schoonmaak

We maken alleen gebruik van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. Onze schoonmakers krijgen een uur de tijd om een kamer goed schoon te maken; bijj de meeste (ook 5-sterrenhotels) en bungalowparken is dat slechts 15 tot 20 minuten.

Sanitair

* Al onze toiletten hebben een doorspoel-knop voor de kleine en grote boodschap; zo besparen we veel (drink)water.

* Wij ontharden al ons water voor het naar onze B&B kamers en ons kerkhuis gaat met natuurzout. Hierdoor blijven onze nieuwe kranen (en apparaten) kalkvrij en gaan dus veel langer mee. Het voelt bovendien alsof u met bronwater doucht. Extra voordeel: u hoeft veel minder zeep te gebruiken bij het douchen en handen wassen.

Inrichting

Ons meubilair gaat vaak al decennia of zelfs eeuwenlang mee...! We hebben bijvoorbeeld spullen gekocht van kerken die dicht gingen. Of van onze Friese familie erfden we Friese meubels. We kijken ook goed rond in de vele kringloopwinkels die Friesland rijk is.

In onze kerkbibliotheek hangt een prachtige lamp van meester-lampenkap-maker Rogier uit Jirnsum. Hij ontwerpt en maakt lampenkappen op maat voor particulieren en bedrijven in zijn lampenkap werkplaats aan rivier De Boarn. Het nieuwe 'afval' hout krijgt hij van een Friese vloerenlegger; zijn metalen frame laat Rogier maken in sociale werkplaatsen in Friesland.

Kerktuin

Van de kale kerktuin maken we stap-voor-stap weer een echte, wilde tuin met groente- en kruidenkas waar je heerlijk kunt zitten. Gasten kunnen hier ook gratis thee (munt, citroen) plukken, of kruiden (laurier, thijm, etc) om mee te koken. Planten, bloembollen en zaden zijn zo veel mogelijk van biologische oorsprong. Van gesnoeide takken maken we onze eigen, natuurlijke heggen waaronder egels, vogels, insecten of andere dieren kunnen wonen.

Wanneer er genoeg fruit groeit - dit verschilt per seizoen - maken we jam van. Dit krijgen gasten dan bij het ontbijt.

Oja, de dennenbomen in onze kerktuin zijn onze oude kerstbomen-met-kluit, die we in het begin van elk Nieuwjaar in onze tuin zetten. Het ene jaar aardt onze kerstboom beter dan het andere.

Regenwater vangen we zo veel mogelijk op en gebruiken we tijdens droge periodes om planten in de tuin te besproeien.

Energie

Onze energie komt van Nederlandse windmolens. We gebruiken CO2 gecompenseerd gas. voor de vloerverwarming. Onze droom is om met onze kerk zelf energie op te wekken bijvoorbeeld d.m.v. zonnepanelen of -dakpannen, warmtepompen of andere innovatieve manieren. We brengen momenteel alle mogelijkheden in kaart.

Poezen & vogels

Onze twee kerk-poezen (Gu-gu en Mei-mei) houden we 's nachts zo veel mogelijk binnen in ons huis, zeker in het vogelbroed-seizoen. De poezen komen niet in B&B en kerktoren.

Tips en advies

Wij staan altijd open voor tips en adviezen, welkom! We zijn ook geinteresseerd in nieuwe milieuvriendelijke producten en duurzame technieken; we staan tevens open voor bedrijven die in onze kerk hun product willen uitproberen of testen. Neem gerust contact met ons op via info(a)mauritiuskerk.nl.

Ceci est notre propre site Web avec le meilleur prix. Cliquez ici pour nos hébergements ou demandez-nous question personnelle.

Publié 23-01-2024 / Copyright © Mauritiuskerk B&B